środa, 25 kwietnia 2012


Cienisty zakątek

Zostałam poproszona  o napisanie paru słów o miejscach cienistych w ogrodzie.
Niektórym z Was cień  lub cienisty ogród wydaje się olbrzymim problemem ,z którym trudno Wam sobie poradzić.
Ja uważam,że do dobro nieocenione. Jeżeli założymy rabaty z odpowiednich gatunków roślin,które kochają cień, czują się w cienistych miejscach jak "ryba w wodzie" ,to będziecie miały ogród lub kącik przepięknej urody. Jeżeli kochacie rośliny o dużych liściach ,to właśnie miejsca cieniste będą najlepszym miejscem by podziwiać ich urodę.

Mam na myśli funkię [Hosta] moim zdaniem królowa ciemnych miejsc. Jest to roślina długowieczna,
 która rosnąć może na jednym miejscu około 20 lat .Z roku na rok jest coraz piękniejsza i powiększa średnicę kępy w która tworzy.Hosta wymaga gleby cięższej ,wilgotnej o co nie jest trudno w miejscach
cienistych.Jest tak wiele odmian ,że bez problemu stworzymy tak barwną kompozycję,że po jej rozrośnięcie[ a nastąpi to bardzo szybko], uzyskamy wielobarwna plamę.Liście występują w gamie zieleni, zieleni z bielą, zieleni  z żółcią, samej bieli o różnych proporcjach koloru i kształtu liści.
Mamy rośliny o gigantycznych liściach np.funkia Siebolda




                                                                                  



                        

   Hosta      Aureo marginata







Hosta "Stilett"

Hosta 

"Lemon"




Przykłady rabat z host









Tyle o Hostach jutro przedstawię inne cieniolubne.

6 komentarzy:

  1. Jesteś "Wielka" wiesz kiedy się wstrzelić w temat, potrzebuję sadzonki tej pierwszej niebieskiej hosty i kilku gatunków paproci, możesz polecić mi sprawdzone źródło? Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę,że każda szanująca się szkółka będzie miała w swojej ofercie Hostę" Siebolda".Mam u siebie duży okaz z tego gatunku jest przepiękna ,liście ma 25 na 20cm.
      Z paproci proponuję 1.Narecznica samcza-Dryopteris filix-mas
      2.Pióropusznik strusi-Matteuccia struthiopteris
      3.Podrzeń żebrowiec[zimozielona]-
      Blechnum spicant
      Napisałam Ci po łacinie bo czasem tylko takie są nazwy.Powodzenia

      Usuń
  2. piękne rośliny my też mamy sporo w ogrodzie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam u siebie przy oczku wodnym cztery, jest tam trochę cienia i pięknie rosną. Druga rabata z hostami jest świetna. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam u siebie kilka z przedstawionych na zdjęciach. Nie są jeszcze tak dorodne, ale mają się dobrze.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. :)) te w doniczkach idealne dla zapracowanych

    OdpowiedzUsuń